tirsdag 3. juli 2012

Frode elsker olje og Johan Harstads bøker


Jeg traff Frode da han var kommunikasjonsansvarlig i studentforeningen til de regionale BI skolene, selv var jeg nestleder for BI i Oslo, til felles hadde vi kameraten Ronny - som bowlet strikes med en hand og brukte mobilen til å lande sekssifrede sponsoravtaler med den andre. Samtidig. Oh yes. Frode skriver bloggen The Communicationalist - om kommunikasjon, politikk, næringsliv samt olje og gass. Han er en reflektert fyr av de sjeldne og har fantastisk humor. Nå skal jeg slutte å selge dere Frode, for han har dame allerede.

Intervjuet ble kjørt via mail, fordi Frode jobber med olje og stort sett befinner seg et godt stykke unna. Jeg fikk svaret hans i dag, og ertet ham med at han hadde behandlingstid som en gjennomsnittlig offentlig institusjon. Til det svarte han at "tålmodighet er et parti folk for lengst har sluttet å stemme på" - et sitat fra Buzz Aldrin av Johan Harstad, som Frode introduserte meg for, for et par år siden. Ok, nok snakk. Her er intervjuet!

Hva leser du på om dagen? Har du kjøpt inn noe litteratur for sommerferien allerede?
"The Prize: The Epic Quest for Oil, Money and Power" av Daniel Yergin og "Dead Aid" av Dambisa Moyo.

Favorittsitat fra en bok du har lest?
"Man kan si hva man vil om syttiårene, men det er ingen vits i å rakke ned på dem, allerede på syttitallet rakket man ned på syttitallet, og det kom ingenting godt ut av kritikken da heller. Det holder lenge å tenke for seg selv at det gikk litt av skaftet i de årene, men det var i det minste godt ment.
Og var det ikke godt ment heller, alt sammen, så var det uansett ment, og slik sett diametralt forskjellig fra 2000-tallet, hvor man for lengst har sluttet å mene noe som helst om noe som helst og avslutter enhver diskusjon med ordene jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal si lenger.
Det er slik det har blitt.
Jeg kom.
Jeg så.
Og derfra hadde jeg ikke peiling på hva jeg skulle foreta meg." 
Fra "Hasselby" av Johan Harstad.

Hvilke typer bøker har du fordommer mot og hvorfor?
Alle bøker som kommer i mer enn 5 bind (med mulig unntak av barne- og ungdomslitteratur).

Favorittforfatter(e)?
Johan Harstad, Erlend Loe, Alexander Kielland, Tore Renberg og Ingvar Ambjørnsen.

Hvem er den minst sympatiske karakteren du har kommet over i en bok?
Morten Kruse i "Fortuna" av Alexander Kielland. Karakteren er også med i "Gift" og "Sankt Hans Fest".

Hva leser du mest av, noen sjangre eller temaer som går igjen?
Industri- og politisk historie, romaner, faglitteratur og av og til novellesamlinger.

Foretrekker du å lese digitalt eller på papir?
Papir, men stadig hyppigere digitalt. Mest magasiner og kortere ting, fag og business.

Hvis du skulle vært en barnebokkarakter, hvem hadde du vært da?
Han er en ungdomsbok-karakter, men skitt au: James Bigglesworth. Han var pilot og eventyrer.

kort tid etter kom det en mail til;
"Kom på to andre sitater jeg aldri glemmer;

Personen du elsker er 72,8% vann og det har ikke regnet på flere uker.
- Fra Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? av Johan Harstad

Jeg liker ikke folk. Jeg liker ikke det de er. Jeg liker ikke det de gjør. Jeg liker ikke det de sier.
- Fra Doppler av Erlend Loe.

Ikke fullt så originale, men utrolig kraftfulle."






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS