mandag 11. juni 2012

J. Le Carré - The Constant Gardener

Jeg husker ikke helt hvorfor jeg valgte the Constant Gardener, tror jeg fant den på en eller annen liste. Lister appellerer virkelig til meg. Det er litt artig, for når jeg tenker the constant gardener, så går tankene raskt til vår egen konstante gartner, Millie the cat som stort sett graver jorda ut av alle potteplantene hver dag.


Constant gardener, alright.

 Dette er bokanmeldelsen av the Constant Gardener. 

Forfatter: John Le Carré

Tittel: The Constant Gardener (2001)

Trivialia: Boken ble filmatisert i 2005 og fikk 7.5 på IMDB.

I et nøtteskall: En britisk diplomat nøster opp trådene etter aktivistkona hans blir funnet drept i Nord Kenya. Legen hun var sammen med på turen syntes å ha rømt. Alt innsauset i god gammeldags konspirasjonsteori av typen farmasi-industrien er skyldig.

Favorittutdrag:
"Mildren had a permanent pout. Seated at his desk he looked like a naughty fat boy who has refused to finish up his porridge."

"All right, she was into all that gender crap. So she should be. Give Africa to the women and the place might work."

"Better to be inside the system fighting it, than outside the system, howling at it."

"She once boasted to the American Ambassadress that fear was the only four letter word she did not know the meaning of. Her Excellency was not amused."

"The modern pharmaceutical industry is only sixty-five years old. It has good men and women, it has achieved human and social miracles, but its collective conscience is not developed. Lorbeer writes that the pharmas turned their backs on God. He has many biblical references I do not understand. Perhaps that is because I do not understand God."

Tanker i ettertid: Jeg slet med å gidde å fortsette å lese denne boka. Starten var treig og uengasjerende midten var grei og slutten skuffet litt igjen. Syntes generelt denne holdt gjennomsnittelig krim-nivå med en tvist konspirasjonsteori. Det eneste jeg syntes var festlig var å få et (fiktivt) innblikk i det britiske ambassadelivet.

Anbefales: De som bærer en naturlig skepsis til multinasjonale selskaper og syntes krim er bra saker.

Karakter: D



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

 
BLOG DESIGN BY DESIGNER BLOGS